Pages

Wednesday, July 27, 2011

inilah kisah cinta kita...tapi..adakah ia akan berakhir?

assalamualaikum...


hari ini aku nak cerita tentang kekasih hati aku..aku tak tahu nak buat ayat bermadah-madah..ayat bunga-bunga apatah lagi..tapi inilah "kisah kita"


aku ada seorang teman lelaki..nama dia norhakim bin marzuki...
kekasih hati
bila tengok wajah dia tak tahu pula datuknya cina...yela selalu anak cina plus melayu ni boleh tahan juga muka dorang..kekasih saya ni kulitnya macam orang melayu habes..hehe..tak mengutuk saja je cakap..jangan marah ye..bulan puasa ini dah nak setahun hubungan kami...wah..tak sangka lama juga kami bercouple..


dia ada ciri-ciri yang aku nak pada seorang lelaki islam..yang mengikut islam..dia sangat beriman..kadang-kadang kawan2 dia panggil dia ustaz...ada masanya aku terfikir..aku ini terus terang lah ye..aku tak seberapa alim macam dia...pada pertemuan pertama kami dushh...soalan agama yang di tanya...bukan soalan lain...  
dia: dalan surah al-fathihah ada berapa huruf?"
aku: "emmm"
dia: " dalam surah al-fathihah ada berapa kali kita kena berhenti?"
aku: " ermmmm.....(fikir2)
dia: " apa maksud surah al-fathihah tu?"
aku: " allah...(tepuk2 dahi)
tanpa rasa marah dia menerangkan semua soalan yang dia tanyakan itu..aku apa lagi terus ambil buku catit..maklum lah...cetek ilmu agama.. =.="

dulu dia kerja di melaka..jadi senanglah kami berjumpa..tak berapa lama lepas itu dia pindah ke pulau pinang untuk kerja disana..jauh..melaka dan peneng...haihh...sabar je lah...

kalau message atau call dia mesti dia tak lupa cakap "ayg dah solat? ingat sunnah allah...jangan lupakan allah..hari-hari ayg rindu abang tapi ayg rindu allah swt tak?rindu ayg pada abg mana yang lebih?pada abg atau allah...ayg kena rindu allah lebih dari rindu abg...kalau ayg tak rindu allah nanti allah marah..sama lah macam kalau abg tak rindu ayg nt ayg marah kan.."
aku diam...bila dia dah start ceramah memang kalau tak 10 - 15 min tak sah..bila aku diam je dia cakap...marah ke bila abg bebel plus ceramah? aku eh tak lah..sukaaaa...hahaha!
yela hati aku keras macam batu..kena slow-slow....

kami suka bergurau...walaupun jauh tetapi rasa macam dekat saja.." ok kita osom sapa kalah dia kena buat ok? aku fikir..macam mana nak main osom kalau on call..ok ok cepat osom..1 2 3..osoommm...hah ayg buat ape? aku..cesh..kalau bagitau mesti dia tukar jawapan dia ni..aaa...ayg buat batu!hahaha!abg buat air..ayg kalah!!" adeh..tepuk dahi aku...

kalau aku dengan dia entah kenapa mesti aku jujur...kalau kami berborak dan gurau-gurau mesti dia cakap "ayg tau tak kebenaran itu adalah menyakitkan? atau alah..ayg ni jujur sangat lah..cube amik hati abg sikit..ckp tak jujur ea.." hahaha!mana tak nya..bila dia tanya aku jawab lah..." abg hensem tak? aku..ermm...abg tak hensem lah...hahaha! 
dia: ayg ni jujur sangat lah!
itu lah perkara yang kami selalu bergurau...
  
hehe..itu lah kekasih hati aku...biasalah juga ada pasang surutnya hubungan kami ni...bila rasa nak bergaduh jadi lah..merajuk pun ada tapi kalau dia merajuk comel...sangat..."abg merajuk 10 minit! tak pun abg tak nak kawan ayg 5 minit" hahaha!kadang-kadang aku buat tak tahu je..nanti dia tanya..ayg tak nak pujuk abg ke?kahkahkah! bukan ape...aku suka sangat sakat dia..suka dengar dia gelak..tapi bila aku merajuk dia pun kadang-kadang tak pujuk..geram sangat..

bila bergaduh adalah tentang perkara biasa...kadang-kadang aku rasa aku ini tak sesuai untuk dia...yela..dia alim..solat tak pernah tinggal..lepas solat mesti berzikir..mengaji al-quran..dia tak kedekut..pemurah orangnya..kalau kawan-kawan susah dia tolong..walaupun dia sendiri pun tak berapa nak senang...dalam seminggu 2 3 kali pergi jumpa ustaz mad..ustad mad ni cikgu sekolah...ajar agama pada anak murid...rupa-rupanya teman lelaki aku pun tolong ustaz tu ajar anak murid dia..tolong buatkan soalan peperiksaan..tolong tanda kertas jawapan...

apa-apa tentang agama laju saja dia tolong...sampai kadang-kadang aku pun tak faham...balik rumah 3 4 pagi semata-mata dengar ustaz mad berceramah..mengajar agama kepada dia...perempuan biasalah...nak perhatian..tapi bila dia dah sibuk macam tu aku pun tak ganggu dia..tapi kadang-kadang ganggu lah...hehe..

tapi baru-baru ini perangai dia sedikit berubah...sibuk sangat...tiba-tiba dia kata dia tak sesuai untuk aku..."abg ni kerja tak besar..belajar tak tinggi macam ayg..abg takut abg sygkan ayg lebih dari Allah swt..." aku mula lah tacing bagai...mula lah fikir bukan-bukan..dia ni dah ada awek lain ke...itu lah ini lah...

sampai lah 2 hari lepas...sedang kami on call..tiba-tiba dia cakap dengan kawan dia..." weyh jangan hempap belakang aku..aku sakit ni...kencing berdarah..buah pinggang aku dah tak berapa elok.." aku terus terdiam...dalam hati berdebar-debar...dia seperti tersedar yang dia sedang on call dengan aku..terus ditanya aku "ayg tak dengar kan tadi" aku terus tanya pada dia..apa yang aku dengar tadi betul ke tidak...

bukan apa..kekasih hati aku ni orangnya besar...jadi aku risau ada apa-apa yang tak diceritakan kepada aku...selepas itu baru lah dia mengaku..katanya dia tak sampai hati nak bagitahu aku...sebab itu dia saja nak buat aku sedih..sakit hati..dia kata dah lama dia sakit macam itu..kencingnya keluar darah...sakit sangat...hendak berjalan kadang-kadang pun tak boleh...buah pinggang dia dah rosak...makin lama dia rasa makin dekat dengan Allah...sebelum dia pergi dia nak lepaskan semuanya termasuklah hendak lepas kan aku pergi...

dalam sedu tangisannya dia berkata "ayg cari lah lelaki lain...cari lah yang berpaksikan agama islam kita..cari yang beriman supaya dia boleh membimbing ayg...abg tak tahu berapa lama lagi masa yang abg ada...kalau abg pergi jangan menangis ye syg..." 

aku pun menangis...dalam hidup aku itu lah tangisan yang paling teruk..tersedu-sedu aku..termasuk hari ini sudah 3 hari aku menangis..hati aku sedih bila mendengar suaranya menahan sakit.."ya Allah...sembuhkanlah dia...jauhkan lah dia dari penyakit berbahaya...panjangkanlah umurnya..." aminnnn...ya rabbal alamin...

2 comments:

tia said...

Amin!

tabahkan hati okay ayam! :) nak nanges baca ni. tp kita kena berserah pd takdir.

Anonymous said...

jgn terlalu pcya pda llki yg blgak alim. kuatkn hati. aku pnh alami smua nie. klau dia alim, dia xbcinta. bcinta tu haram.