Pages

Monday, April 9, 2012

Melawat tempat perlancongan lagi afdal kalau kite menaiki BASIKAL pula!! (PART 2)


Assalamualaikum...

Cak cak! Haha!ok dah buang tebiat...gheee...ok now aku nk cerita tentang aku melawat Melaka pada keesokkan hari selepas aku berjalan kaki..ghee..haaa cerita dia macam ni...masa kiteorang berjalan2 melawat Melaka tuh masa nak balik tu ternampak la ade couple of tourist meaning mat and minah salleh lah bawak basikal round2..and kteorg pun macam...hyeee...apesal kita tak naik basikal je kan...and masa dah habes sesi berjalan tetibe...haaaa...kami ternampak deretan basikal yang bertulis...FOR RENT RM3 ABOVE...amboi...kemain berlonjak2 hati perasaan dan jiwa raga Nampak basikal2 tuh..wakaka!

So ape lagi...ura2 dan cerita2 yang kami berjalan sekitar Melaka amat menarik minat segelintir classmate kami..walaupun ade doubt yang betul ke bebudak ni pergi sane jalan kaki..haa aku leh Nampak lah dari air muka korang...tetapi kami yang masih steady ni rilex je..wakaka!berangan...suke hati aku lah....ghee..haaa then tak tau macam mane..tetibe kawan aku yang kadang otak dia tak berapa nk centre tanya aku..eh bukan tanye depan2 tapi MESSAGE aku walaupun bilik sebelah2 je..cesh...dia Tanya “masitah awak nak naik basikal tak hari??” aku dengan tergamamnya dan blurnya bertanya...”awak serius ke? Bila nak pergi naik basikal tuh?” dia pun membalas “ madihah (watak baru) ajak naik basikal..diia nk naik lah” aku yang memang sentiasa on ni pun ape lagi...ON.....!!mari berbasikal!

Jadi....pada pukul 5.30 ptg macam tu kami pun bergerak ramai2 alah 5 orang je termasuk kawan madihah yang bernama maimunah tu join..haa dapat kawan baru pun best ape..ghee...so berbekalkan pengalaman menaiki basikal pada umur remaja aku ehem..kami pun pergi lah ke kedai tersebut...dengan mata semua bersinar2 dan amoi yang comel itu rupanya tidak lah mahal mane pun nak sewa basikal..RM3 untuk 1 jam RM10 untuk 1 hari..ape celop toqqq....!!opss!! ok memang bersinar lah mata kami sebab murah pulak kan...

Then dah buat sesi pembayaran kami pun ikut lah amoi cantik pergi kea rah basikal2 itu...liyana..fatin Juliana dan maimunah tersenyum gembira manakala aku dan madihah tergamam sambil mulut ternganga...wakaka!bukan ape..kemain lagi tinggi basikat tuh..hadoi..peluh menitik laju di dahi...macam mana nak naik basikal ni kalau tinggi semacam..kaki tak sampai..hukhukhuk...bagaikan megerti amboi cantik pun berkata..”adik jangan risau..seat ni boleh turun lagi maa...mesti sampai punyeee” fuhh...tatkala itu muka masing bertambah gembira...tidak lah budak yang kecik lagi rendah ni terjengkit2 nak bawak basikal itu..ahaks!

Jadi ape lagi..dapat je basikal madihah yang tak berapa nak tinggi tu terus memecut laju...oh ya hari jumaat Bandar Melaka akan jadi macam Bandar Kl yang penuh dengan kereta and jam..ketika itu lah fikiran2 kanak2 tak berapa nak centre ni berfikir..mak ai..bahayaa naik basikal tengah bandar..idea sape nak bawak basikal round Melaka ni..itu lah kata2 hati setiap penunggang basikal yang cekal kononnya..masing2 cuba untuk mempamerkan riak muka yang gembira dan teruja..padahal bila ada kereta je terus nak terjatuh dari basikal sebab nervous..haha!ok tipu lagi...itu kate hati aku...

So dah ada basikal dengan kecekalan yang mantap kami redah je kesibukkan lalu lintas walaupun telah di hon beberapa kali kerana bawa basikal macam bawa kereta ingat jalan tu basikal aje punye..wakaka!ahh lantak lah deme...aku seronok..sangat seronok...haha! kami berhenti di A’ famosa and tangkap2 gambar..pergi ke menyusuri celah sungai dengan basikal adalah sangat menyegarkan! 














Jadi aku pun dah penat bercerita ni..ayuh lihat gambarnya!!

0 comments: