Pages

Monday, September 5, 2011

Pemilihan Pasangan Dalam Pembentukan Bait Muslim

assalamualaikum....
sejak akhir-akhir ini aku lihat banyak antara isu yang dibincang oleh kawan- kawan aku atau rakan-rakan di fesbuk tentang hubungan mereka..ada yang tanya dah sedia nak kahwin ke belum..apa yang aku copy ( ye mengaku copy paste) dari forum i luv islam ni korang buat lah rujukkan..baik lelaki atau pun wanita baca lah..pilih pasangan berdasarkan agama islam..insyaAllah..

Noktah bidayah (permulaan) bagi keluarga Islam tidak hanya bermula dengan perkahwinan tetapi ianya bermula sebelum pasangan mendirikan rumahtangga lagi. Tuntutan mencari dan memilih pasangan hidup amat ditekankan oleh Rasulullah SAW demi memastikan kita melahirkan zuriat yang terpelihara, soleh dan solehah.

Baginda SAW telah bersabda :
"Pilihlah tempat untuk kamu letakkan mani kamu" (Riwayat Ibnu Majah) .

Tidak salah sewaktu kita sibuk belajar kita mengambil peluang mencari pasangan hidup tetapi hendaklah mengikut syara'. Sekiranya kita menjalinkan hubungan cinta untuk berseronok dan memuaskan nafsu semata-mata maka itu adalah haram hukumnya. Namun hubungan yang dibentuk untuk bersatu dalam membentuk rumahtangga maka ia adalah harus, tetapi hendaklah menjaga batas-batas yang digariskan oleh syariat.

Mencari pasangan pada usia yang terlalu muda tidaklah sesuai sekiranya masih lambat untuk mendrikan rumahtangga. Bimbang hubungan yang terjalin antara lelaki dan perempuan tidak mampu dikawal dan terjerumus ke lembah maksiat. Firman Allah Taala :

" Dan janganlah kamu menghampiri zina, Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)." (surah isra' ayat : 32 )

Kita bukan sahaja dilarang mendekati zina tetapi segala bentuk perbuatan yang mendorong berlakunya zina.

Sebelum mencari pasangan, perlu kita tahu apakah ciri-ciri pasangan yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW agar terjamin pilihan kita adalah pilihan yang tepat dalam menjana keluarga bahagia.

Bab pemilihan pasangan ini kami bahagikan kepada beberapa fasa, iaitu :

I- Asas pertimbangan memilih calon isteri mengikut pandangan syara'
II- Sifat perempuan yang dilarang untuk dikahwini.
III- Hak perempuan dalam memilih pasangan
IV- Ciri-ciri lelaki yang disukai wanita
V- Ciri-ciri wanita yang disukai lelaki
VI- Istikharoh.

I – Asas Pertimbangan Memilih Calon Isteri mengikut Pandangan Syara'

a) Perempuan yang Beragama
Islam tidak menyekat fitrah keinginan manusia dalam memilih pasangan hidup. Kebiasaannya lelaki cenderung memilih wanita yang cantik, manakala wanita lebih gemar memilih lelaki yang berpangkat dan berharta bagi jaminan kestabilan ekonomi dalam keluarga.

Namun dalam membuat pilihan, Nabi SAW mengingatkan kepada kita semua bahawa ciri-ciri yang dikehendaki oleh naluri insan itu hendaklah tidak mengenepikan ciri yang paling penting iaitu beragama.

Hadis Baginda SAW yang berbunyi :

maksudnya : " Wanita itu dinikahi kerana empat perkara : hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah olehmu orang-orang yang mempunyai agama nescaya kamu akan berbahagia " (Muttafaq A'laih : Riwayat Bukhari)

Daripada hadis tersebut kita dapat simpulkan bahawa secara umumnya lelaki mengawini perempuan berdasarkan empat perkara iaitu harta, kecantikan, keturunan dan agama. Maka Rasulullah menganjurkan agar faktor agama menjadi syarat utama dalam pemilihan pasangan.

Terdapat khilaf ulama' dalam menafsirkan 'taribat yadaka' ("melekat debu di tangan engkau"). Mengikut ibnu Hajar al-Asqalani 'Taribat yadaka' membawa kepada makna 'fakir'. Ini juga pendapat Abu Ubaid yang dinukilkan oleh Ibnu Manzur dalam kitabnya Lisanul Arab. Lafaz ini adalah berbentuk sindiran (kinayah) yang mana Rasulullah SAW mendoakan kefakiran terhadap lelaki yang mengawini wanita tanpa berdasarkan agama, dengan mengutamakan faktor kecantikan, kekayaan atau nasab semata-mata. Ini menunjukkan ketegasan Rasulullah SAW menyuruh lelaki menitikberatkan faktor agama dalam pemilihan isteri.

Sebaliknya ada yang berpendapat ianya bukanlah doa, tetapi lafaz biasa bagi orang arab dengan tidak bertujuan doa. Mengikut Ibnu Arabi lafaz 'taribat yadaka' membawa maksud 'kaya' (beruntunglah engkau). Beruntung atau bahagia di sini merujuk kepada pemilihan perempuan yang beragama sebagai isteri.

Biar apa pun khilaf di kalangan ulama' dalam menafisrkan kalimah 'taribat yadaka', namun semuanya membawa kepada penekanan pemilihan calon isteri yang patuh kepada agama. Hadis ini membawa dua wajah samada "beruntung atau berbahagia bagi sesiapa yang mengawini perempuan yang beragama" atau "akan menjadi fakir (malang) bagi lelaki yang mengawini perempuan yang tidak mempunyai agama".

Walaupun hadis ini memfokuskan kepada ciri-ciri pemilihan isteri, namun sama halnya juga dengan pemilihan suami.

Maksud beragama yang ditekankan oleh Rasulullah SAW ini bukanlah bererti perempuan yang belajar bidang agama (ustazah) semata-mata. Sebaliknya erti perempuan yang beragama itu ialah wanita yang memiliki akidah yang teguh dan penghayatan Islam yang mantap dalam kehidupannya. Tidak kira apa jua bidang yang diceburi. Faktor agama ini penting kerana ianya :

Ø melahirkan isteri solehah yang bertaqwa.
Ø senang ditarbiah
Ø mentaati segala perintah suami.
Ø menjaga kehormatan diri dan harta suami walaupun suaminya tiada di sisinya
Ø mengetahui hak suami dan dapat melaksanakan kewajipan dengan sempurna.
Ø Mampu melayan suami dengan baik
Ø Bersabar dan redha dengan kesusahan hidup
Ø Menolong suami dalam mentaati Allah dan Rasul.
Ø Mampu menegakan keimanan suami
Ø Dapat mentarbiah anak dengan ajaran Islam yang sebenar

Alangkah bagusnya andai agama digabungjalin dengan setiap ciri bagi calon isteri, agama dengan harta, agama dengan kecantikan dan agama dengan keturunan. Maka terhimpunlah segala kebaikan pada seorang isteri.

Perempuan beragama yang kaya tidak menimbulkan rasa tamak suami malah menanam sifat qana'ah.

Perempuan beragama yang cantik tidak melaghakan suami daripada mentaati perintah dan larangan Allah.

Perempuan beragama yang berketurunan mulia tidak menjadikan suaminya sombong dan bongkak malah menanam rasa syukur dan tawadhu'.

Perempuan yang miskin, kurang cantik dan tidak berpangkat tetapi beragama lebih baik daripada perempuan yang tidak beragama walaupun cantik, kaya, dan berstatus tinggi.

Mungkin seorang lelaki mengahwini perempuan yang kaya kerana dikelabui dengan harta. Dia menyangka perempuan tersebut dapat menanggung sendiri perbelanjaannya di samping dia boleh menumpang kemewahan tersebut tanpa berpenat lelah mencari nafkah. Namun kemewahan bukanlah jaminan kesejahteraan bahkan mengundang malapetaka . Cuba kita fikir sejenak :

Tidakkah harta yang dimiliki akan hilang sedikit demi sedikit atau sekaligus akibat bencana atau sebagainya? Akhirnya harta hilang cinta pun melayang kerana harta yang dinikahi bukan perempuan.

Bagaimana pula sekiranya berlaku konflik rumahtangga, maka perempuan itu menjadi bakhil dengan hartanya, mengungkit-ngungkit kembali perbelanjaannya dan merendahkan status suami. Sebaliknya pula isteri terpaksa menderita gara-gara suami merampas hartanya dengan rakus.

perempuan yang kaya kebiasaanya akan meletakkan mahar yang tinggi bagi menjaga status. Mampukah suami yang kurang berada menanggung bebanan mahar ini?

Mampukah perempuan yang kebiasannya hidup dalam keadaan mewah menanggung kesusahan kehidupan apabila berlaku kegawatan ekonomi keluarga? Mungkin ada, tatpi tidak ramai.

Samalah juga dengan mengawini perempuan kerana kecantikan semata-mata. Kecantikan tidak kekal lama. Apabila kecantikan sudah hilang hatipun merasa tawar, cinta pun terkubur. Mulalah lelaki itu pasang niat untuk mencari gadis yang lain .

Maka bertepatanlah Rasulullah SAW melarang seorang lelaki mengawini perempuan kerana kecantikan dan harta tanpa mengutamakan agama . Sabda Rasulullah SAW dalam menyatakan larangan tersebut :

"Janganlah kamu mengawini wanita-wanita kerana kecantikan kerana kemungkinan kecantikan itu memburukkan kehidupan. Janganlah mengawini mereka kerana harta , kerana kemungkinan harta itu menyebabkan kezaliman mereka. Tetapi kahwinilah mereka atas dasar agama. Seorang hamba sahaya yang hitam, berbibir tebal yang beragama adalah lebih baik " (Diriwayatkan oleh Ibn Majah)



assalamualaikum...

0 comments: